Wednesday, April 4, 2012

[.Teater Musikal: Gerimis Mengundang 2012.]


'Aku sedar, setiap persimpanagan itu aku harus memilih antaranya. Manusia tidak pernah dapat kesemuanya, kerana kita perlu membuat pilihan...' (TMGM, 2012)


'... kurenung kisah kita,
kekosongan antara inti dunia...
airmata dan tawa buat kita berbalah,
rindu terwujud segala yang indah...' (Cinta)

'... biarlah rasa rindu itu menyelubungi,
saat aku sudah tiada lagi,
kerana cinta itu amat luar biasa,
saat tiada dunia baru terasa...' (Zamani)


Satu perolahan cerita yang agak 'cliche'. Merungkai satu lagi norma-norma masyarakat kita. Sedikit kritikan masyarakat diselitkan sebagai salah satu penyerapan nilai-nilai murni yang terkandung dalam naskan musikal romantis ini. Sekalung ucapan tahniah buat produksi TMGM atasa penghasilan karya yang agak menarik untuk disajikan kepada masyarakat. Mungkin umum suda jemu atau jelik dengan santapan harian yang berbentuk cinta, khianat, persahabatan dan masalah sosial remaja. Isu-isu seperti ini bagaikan tidak pernah mati dari kehidupan kita. Namun penambahbaikan boleh dilakukan. Beberapa aspek harus dititik beratkan agar naskah ini bukan sahaja agung pada nama, tetapi pada isinya. Biarkan umum merasai, menjamah sesuatu yang segar buat sajian minda. Plot cerita boleh dicalitkan sedikit dengan sesuatu yang luar dari kebiasaan kita. Pujian harus diberikan kepada kru-kru yang terlibat, pelakon yang sememangnya punya bakat yang luar biasa, betapa agungnya ciptaan Illahi. Tahniah kerana buat penonton tidak kering gusi sepanajang menikmati naskah ini. Semoga, Malaysia dapat melahirkan naskah-naskah yang bermutu buat industri hiburan khususnya.


Terima kasih kepada produksi yang memberikan ruang untuk aku menterjemah Teater Musikal 'Gerimis Mengundang' dari sudut pandangan manusia kecil seperti aku. Terima kasih kepada rabiatuladawiyah.com atas jasa baik anda memberikan saya peluang yang cukup bermakna. Terima kasih semua...

No comments:

Post a Comment