Sunday, May 30, 2010

[.cita_cita.]

bila pikir-pikir balik, rase cam lawak plak kalu dok ingat balik time2 ke'naive'an aku mase kecik-kecik dulu... dulu kat sekolah, soalan wajib cikgu2 mesti...


cikgu: baiklah murid-murid, hari ni kita belajar pasal pekerjaan. cikgu nak tanya cita2 sensorang ek??
mamat: saya nak jadi polis!
abu: saya bomba..
juwita: doktor cikgu...
fatima: haruslah tukang jahit...
ali: superman la hebat cikgu!!!


dan seterusnya... sampailah cikgu tu senak sakit perut sebab tertahan tawa (teruk punya cikgu!!!)... nama pun budak2... cita-cita mestilah ikut perkembangan minda dia orang... lagi satu mesti kerja yang common... polis, bomba, askar... tulah dia budak lelaki... kalu yang perempuan lak mesti yang kerja yang kalu bole ada 'noble' award... doktor la, chef la... etc... hehe... abes aku plak??? apebenda la yang aku dok angan2 kan dulu ea... kira aku ni dulu kan budak yang skema... semua benda nak ikut mr. procedure... x bole blah!!! dulu aq memang teruja nak jadi doktor... kalu cikgu tanya kat kelas tu confident je jawab, nak jadi doktor... pakar forensik la, doktor haiwan la, sakit puan la... kembang-kempis hidung aq jawab!!! hehehe... tapi tu lah sampai saatnya cita2 aku harus dilupakan... dah confirm2 aku takut darah!!! nak jadi doktor apekebendanya??? takpe2... nanti complete 1st degree aku, aku apply ambil master sampai phd... doktor gak kan... tapi tu ar... lama lagi kot...

baiklah, berbalik kpd topik asal... memang kadang2 tak tercapai akalmu untuk aku gelakkan diri aku sendiri... naik sek. menengah, aku dah start nampak aku punya belang a.k.a minat yang sebenar... maklum je ar... seni = jaazli dan jaazli =seni... ibarat irama dan lagu, pantai dan ombak, seluar dan baju...(aku dah start melalut!!!)... so, memang confident gile ar, cikgu tanya aku jawan 'INTERIOR DESIGNER'... fuh!!! berbelit lidah masa tu nak sebut... tapi serius beb, aku memang minat!!! in fact, sampai sekarang aku still admired towards that profession!!! tapi, everything family comes first... no regret ek... aku ikhlas... tu lah kisahnye mengenai cita2 jaazli ahmad a.k.a cita2 tak kesampaian... ala2 drama melayu tak??? in the same time, aku ni kaki business gak... cume kat sini chances tu belum nampak lagi... so, insyALLAH... ada rezeki, ada lah... petikan mr. abah...

nak dijadikan cerita2 dongeng... jap, yang ni cerita btol... cuma improvise sikit bagi nampak real... mase 1st  school visit aku kat sk le salle 1, brickfields dulu... kira aku applicate la soalan pecah-kepala-otak aku kat budak2 tu... mase tu ada 2 sesi, sesi yang 1st aku dapat 1 merah kalau tak silap... kira kelas 2nd la..(memang ada 2 kelas je kot 1 darjah)...  tak ramai yang faham english... so, kena la cakap rojak... lecturer mase tu dah look at me one kind je... abes tu... nak buat camne... aku baru foundation kot... ilmu pendidikan aku tak khatam lagi...(belum belajar lagi pun...)... mana la taw nak trick pupils dengan english method... redah guna pengetahuan am je la... dengan muka selambanye... aku tanya la diaorang punya cita2... susah tu cikgu... and again, jawapan yang sama aku terima cam time aku dulu... ish... nama je zaman dah berubah, skema jawapan still pada tahap yang sama... most of them nak jadi polis... maybe background family kot... ramai yang parent polis... dan bomba dan askar, ada seorang tu nak jadi cikgu (kira still orang pandang la pekerjaan ni...)... dan seorang lagi bawa teksi... yang ni aku no comment... dia orang budak lagi... level imagination dia orang tak sama... aku just layan je ar... tak de pula nak jadi doktor...(sekolah budak lelaki, memang la...)... aku just mampu tersenyum... dalam hati aku kata... macam nilah aku dulu......


sk la salle 1


teacher-to-be!!!


the heroes...

No comments:

Post a Comment