Sunday, May 30, 2010

[.selamat_ulang_tahun_abah.]

Dialah insan yang membesarkan dan mendidik aku... menjaga aku dengan segala jerih dan perih... berterik panas mentari di kebun semata-mata nak memberi sesuap rezeki untuk isteri dan anak-anaknya... mengikat perut untuk cari duit yuran anak-anaknya... dia tak pernah mengeluh apatah lagi merintih... hanya dia dan dirinya saja yang tahu... membesarkan 6 orang anak dengan harapan anak tersebut menjadi manusia berguna... dibekalkan sekepuk ilmu agama yang cukup, biarlah anak tersebut menjadi anak yang soleh dan solehah... yang tahu menjaga maruahnya... doa untuk kesejahteraan anak-anaknya tak pernah lekang dari bibir tuanya... biarlah kedut usia itu semakin tertampak... tapi senyuman itu tidak pernah tua dari pandangan kami... dialah insan yang paling agung dalam hidup kami... wira dalam hidup kami...


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^


HAJI AHMAD BIN MARSONO a.k.a mr. abah, selamat ulang tahun yang ke-67!!!


ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan mr. abah!!!
ALLAH selamatkan kamu.......


(tiup lilin dulu ye mr. abah...eh, tak de lilin pulak... gigit buah strawberry dulu lah camtu...)

maaf abah kerana menjadi orang yang paling last wish... adik cuma tak sampai hati nak call abah... rindu sangat rasa... adik tak nak en. air mata ni menitis... adik kan anak lelaki, abah dah kata anak lelaki kena kuat... biar apa pun yang jadikan??? so, adik tak nak nangis... adik pun tak naklah abah susah hati... adik kat sini alhamdulillah sihat... abah doakan kan... terima kasih abah... adik rindu sangat nak tatap wajah abah... nak dekat 2 bulan lebih adik tak jumpa mr. abah dengan mrs. emak... rinduuuuuu sangat... tak pe2... nanti next week adik balik ye... abah tunggu taw...

dikesempatan ini, adik nak ucapkan terima kasih daun keladi sebanyak-banyaknya kerana telah membesarkan adik sampai apa yang adik ada sekarang... doa abah untuk adik, adik minta dihalalkan... begitu juga makan minum adik selama ni... terima kasih kerana tak pernah membiarkan perut ini kosong biar pun sesaat... doakan adik berjaya kat sini ye abah... sampai adik grad nanti... Alhamdulillah, akhirnya adik ada kat sini sebagai seorang bakal guru yang abah harap-harapkan... insya-ALLAH, adik akan cuba untuk jadi seorang guru yang baik... berbakti kepada agama dan bangsa... doakan adik ye abah... terima kasih untuk segala-galanya... biarpun perih... abah berjaya besarkan kami dengan jayanya... well done abah!!! semoga diberkati ALLAH hendaknya...abah lah hero adik, you are the best abah... mr. abah I LOVE YOU so much....

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

kalau nak cerita pasal my beloved mr. abah ni memang la panjang... silap2 kena pinjam member punya blog page... sebab banyak sangat kot... iskh,iskh,iskh... itulah mr. abah... kita start cerita time aq kecil dulu la... time setahun jagung dulu... masa sengal2 ubi, rebus pon sodap!!! jap wey, pehal nak rebus aku lak??? ok, aku dah melalut... camni cerita dia... time tu 1st time aku kat sekolah, umor aku dalam 5 tahun mase tu... aku masuk tadika kemas... ala nama pun budak2 comel, jauh sikit dengan mak bapak mula la nangis... gembing... masa tu aku punya tarik kaki mr. abah cam nak terlondeh seluar dia semata-mata tak bagi dia balik... ala2 cerita hidustan anak kena halau rumah gitulah... comelkan aku... punyalah susah mr. abah nak pujuk... dia bawa aku pergi kat taman permainan tadika tu... apa lagi sesi slow talk la tu... mase sengal2 ubi dulu aku follow je la... sekarang hampeh... start mr. abah bersuara je, cepat2 aku on tv... tau2 telinga dah lebam... ni lah habit mr. abah... dengan dia aku tak kena such rotan2... anak last la katakan, manja... hehehehe... dia dok gentel telinga aku sambil aku dok nengok tv... terutamanya lepas dia balik solat jemaah kat masjid, nengok aku tak ganjak pergi solat... maka berlangsunglah sesi khutbah malam bersama mr. abah... ok, berbalik cerita kat tadika tadi, mr.abah pun start la bersuara...

mr. abah: adik nak pandai tak?
aku: nak...
mr. abah: nak pergi cuti jauh2 cam dulu tak?
aku: nak...
mr. abah: nak ada banyak duit tak?
aku: nak la abah ni... orang kan nak bawa mak dengan abah naik kapal terbang...
mr. abah: abis tu, adik sayang abah dengan emak tak?
aku: sayang.....

muka aku time tu tak yah cakap la... buruk bebenar... hilang kejambuan seketika... muncung tu kalau ikat, boleh hanger baju (petikan mrs. emak)... hah...  camtu la kalau dengan mr. abah... cakap sikit je... tapi dia punya mendalam... pergh!!! gagal seketika aku punya medulla oblongata control aku punya action (ntah betul ke tak, lama dah aku tinggalkan...) lepas tu aku pun masuk la kelas antara rela-paksa... demimu mr. abah... balik je sekolah abah dah ready dengan motor dia, bawa aku pergi kedai beli jajan... aku punya suka... sengih sampai ke telinga....

bila aku dah besar sikit pendekatan pedagogi abah dah berubah... lebih motivate dan cultivate... dia paling pantang, aku tak pergi sekolah... even demam pun aku kena pergi sekolah... dia punya nak didik aku tu... nak bela aku dulu susah... aku ni selalu sakit... faktor usia mrs. emak masa lahirkan aku kot... bawa pergi klinik semua sihat tapi entah  la, kata uncle aku... something wrong somewhere dalam body aku... dia suruh bapa aku buat apa entah... lepas tu aku ni lemah semangat... macam 2 boleh jadi... 1 hari aku tak tau nape, lepas main dengan members of the floor kat depan rumah terjadilah peristiwa yang sangat sakit dan sampai sekarang aku masih rasakannya... kaki aku belah kiri kot (if i'm not mistaken) kind of lumpuh... jumpa doktor, dia kata ok... tak ada sebarang masalah atau pun patah segala bagai... cam biasa la... mr. abah tak nak anak dia ponteng... dia sanggup dukung aku sampai kelas... sebab aku memang tak boleh jalan... besarkan pengorbanan mr. abah...

sampailah aku naik secondary school, macam2 jadik kat aku... mase aku duduk kat ASPUBAT dulu, boleh nak kata setiap minggu aku balik sebab sakit... mr. abah tengah2 malam dia datang ambil, hantar makanan dengan ubat kadang2... itulah jaazli ahmad... sampai sekarang aku still tak taw problem aku... pernah berubat kampung, dia kata ada 'makhluk' tumpang dalam badan... hahahaha ngeri tak??? aku lagi ngeri.... tapi dia dah buangkan, dan aku beransur pulih dari semasa ke semasa... dok kat IPBA kot, aku rase dah makin ok... thanks to my dearest mr. abah for what u have done... raising me up is not an easy work... sebab mr. abah... adik dah mampu berdiri,doakan adik mampu mengorak langkah... doakanlah setiap langkah adik agar direstui oleh yang Maha Esa........

(abaikan muka aku time ni... that is my mr. abah!!!)

2 comments:

  1. Jaazli, comelnya blog entry u kali ni.. sayu jer ati I baca..teringat kat my dad... huhu..

    ReplyDelete
  2. homesick le...
    seriously, I cry calling him...
    huargh......
    btw...
    u dah follow lom???
    i check x de pon...

    ReplyDelete